Friday, December 24, 2010

Pecal


Ye...sebelum ku masuk beradu inilah N3 terakhir pada malam ni.. eh dah pgi dah ni kan eemm.. tak ape la so serba ringkasnya ini adalah resipi dari my bby sitter. semalam masa aku ambik anakku my bby sitter dah bagi aku kuah pecal ni so makan malam aku semalam adalah Pecal, dari ari tu lagi tekak ni mcm terasa2 nak makan pecal ni tau, tetiba je.. ialah rezeki aku gaknya kan my bby sitter boleh bagi aku kuah pecal ni eemm... ape lagi pucuk dicita ulam mendatang le...malam tu gak aku berpecalan (eh ada ke perkataan tu...hentam je la janji paham hikhikhik) jom tgk resipi tapi sebelum tu TQ Mak Ina.....

Bahannya:
  • 500gm kacang tanah di goreng dan ditumbuk (jgn halus sgt)
  • 6 tangkai cili kering*
  • 5 biji bwg merah*
  • 3 sb udang kering*
  • sedikit belacan*
  • sedikit asam jawa
  • gula secukupnya
  • air secukupnya
(* digoreng dan ditumbuk)

Ulam-ulaman
  • sedikit kangkung*
  • sedikit pucuk ubi*
  • sedikit kacang panjang*
  • sedikit taugeh*
  • 2 keping tahu digoreng dan dipotong dadu
  • 1 keping tempeh digoreng dan dipotong dadu
  • 1 biji timun dihiris panji
(* dicelur)

Caranya
  • satukan semua bahan2 tumbuk
  • masukkan gula dan asam jawa gaul sebati (asam jawa tu jgn dicampur air)
  • setelah itu boleh la diambik separuh bahagian dan dimasak bersama sedikit air (agak2 je air tu jgn cair sgt)
  • masak hingga kuah menjadi sedikit pekat
  • sebahagian lagi boleh la disimpan didalam peti sejuk
  • satukan semua bahan ulam2an
  • curahkan kuah tadi keatasnya
  • gaul sebati
  • sedap dimakan begitu saje...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...