Monday, December 6, 2010

Jemput-Jemput Kentang vs Ikan Bilis

Assalmualaikum.....wah malam ni nak tayang makanan tradisi kita Jemput Jemput Kentang vs Ikan Bilis. Sebenarnya masa balik kerje tadi lapar lak perut aku ni. Hari ni my hubby tak kerje sambung cuti la katakan sbb esokkan Awal Muharam dapat la rehat ckit tapi aku kena kerje da... sbb bos aku bercuti so aku tak leh la ambik cuti nanti tak ada org lak opis nanti  ha  sape nak jawab hehehehe.....
So berbalik dgn citer kita tadi, masa OTW (on the way) balik ke rumah tadi  my hubby and my 2nd son lapar... so aku pikir2 la apekah menu yg hendak dimasak utk mlm ni jdinya pikir punyar pikir keputusannya adalah Jemput-jemput ni la...hahaha....memandangkan hari hujan ptg ni so ada baiknya aku buat jemput2 pekena lak dgn air kopi panas ni waduh, waduuuhh.... sekilo tepung pun boleh habis tau hikhikhik....dah lama x makan jemput2 ni rindu rasanya eeemm yummy... Jom tgk resipinya

Bahannya
  • 500gm tepung gandum
  • 1 biji bwg besar dihiris nipis
  • Kentang dipotong dadu (aku pakai sagat je)
  • 100gm ikan bilis dibersihkan dan rendam
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu soda bicabonate
  • Garam secukup rasa
  • 500 liter air (agak2 je ye)
  • minyak utk mengoreng
Caranya
  • panaskan minyak
  • Kisar ikan bilis sedikit lumat
  • Satukan semua bahan2 bancuhkan dgn air tadi sehingga adunan sebati dan jgan terlalu cair
  • sudu adunan tadi kedalam minyak dan goreng sehingga warna kekuningan
  • angkat dan hidangkan bersama sos kegemaran

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...