Saturday, December 18, 2010

Mee Goreng Mamak

Salam....malam ni aku cuma masak Mee Goreng Mamak je, memandangkan ada sebungkus lagi mee ari tu so kira nak habiskan stok la kesnye ni. My 2nd son suruh goreng semalam lgi, tapi semalamkan aku dah masak nasi lemak, takkan nak goreng mee lagi....perut mana la nak sumbat nanti, ingatkan nak goreng pagi tadi buat breakfast tapi perencahnyer pulak tak ada eeemmm....jdi malam ni je la baru goreng. Aku buat sempoi2 je, selalu kalau aku goreng mee kuning ni mesti basah2 tapi kali ni ubah selera lak tukar jadi menu kedai mamak cuma teh tarik je x buat hikhikhik...Jom kita tgk resipinya

Bahannya
- 1 bungkus mee kuning
- 3 ulas bwg putih dicincang
- 3 biji bwg merah dihiris
- 1 sk cili boh (kalau nak pedas tmbh lgi)
- 10 ekor udang
- 1 pkt fishball
- secekak sayur sawi
- 2 keping tahu digoreng dan hiris dadu
- 2 biji telur
- 1/2 cwn kicap pekat
- 2 sb sos cili
- sedikit air
- bahan perisa (aku tak bubuh garam sbb kicap dah masin)
- sedikit minyak utk menumis

Caranya

- Panaskan kuali dan tumis bawang putih, bawang merah dan cili boh hingga garing
- masukkan pula udang dan fishball goreng sebentar
- masukkan pula kicap, sos cili, bahan perisa dan sedikit air biar sebentar
- masukkan mee gaul rata
- setelah itu pecahkan telur tggu sebentar sehingga telur sedikit keras barulah digaul rata
-masukkan pula sayur dan hirisan tahu gaul hingga sayur sedikit layu dan padamkan api
- sedia dihidangkan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...