Thursday, August 19, 2010

Gulai Lemak Kelantan


Assalamualaikummm.....sudah hari ke-9 kita berpuasa ye, dalam bulan puasa ni aku rajin cikit memasak sebab...bila perut lapar macam2 benda nak makan dan macam2 resepi dalam kepala otak aku ni, tapi semalam aku ketandusan idea untuk masak apa, dri bershayur sampai t/hari duk fikir menu apa la nak masak ptg ni...eemmm bila tanya my hubby dia pun tak tau nak makan apa, dia cakap " awak masak je la apa2 pun saya tak kisah.." eeemmm.. tak memberikan idea langsung. Masa lunch aku pun apa lagi gi la ke Econsave mencari bahan2 untuk dimasak, tapi aku tak tau nak beli apa pun, pas tu aku leh duk termenung depan ikan2 yg bergelimpangan tu memikirkan nak masak apa laaa...adoi yai fikir punya fikir nampak ikan senangin eemmm...tercetus la idea untuk masak Gulai Lemak Kelantan.....resepinya seperti dibawah :

Resepinya :

4 ekor ikan (kalau nak sedap ikan yg isinya lembut)
1 biji bawang besar *
1 inci kunyit *
1 inci lengkuas *
Secekak daun kesum
Santan (agak2 je...)
Sedikit air
1 keping asam gelugur
2 biji tommato belah 4
10 biji cili padi
(* kisar)

Cara :-

Siang ikan dan basuh. Masukkan bahan2 yang dikisar tadi dalam periuk bersama ikan, asam gelugur, cili padi (kalau nak pedas boleh dikisar dgn bahan2 tadi kalau tak mskkan sebiji2) daun kesum dan air, tunggu mendidih masukkan pula santan pekat, kacau perlahan2 supaya santan tak pecah minyak tapi hati2 coz takut ikan hancur pas tu bila dah mendidih masukkan buah tommato, tutup api dan...dah siap....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...