Sunday, August 22, 2010

Solok Lada



Assalamualaikum.....semalam aku teringin nak makan solok lada, sebenarnya dari ari tu lagi aku nak makan pas tu aku beli la kat pasar Ramadhan 3 biji rm2.00 ok la kan, sekali tu masa berbuka tu aku makan alamak masin la pulak adoi yai potong selera aku. Masa aku balik rumah mak mertua aku ari tu ingat nak beli kat pasar Ramadhan kat sana sebab kat sana ada satu kedai tu mmg masakkan kelantan la dan rasanya pun ok la boleh tahan sodap tapi tak berkesempatan nak beli tu yang aku nak puaskan hati buat sendiri la hehehe...kebetulan masa aku singgah kat JJ nak beli bahan2 ada pulak cili Kelantan ni eemmm... cantik la... mmg dicari cari baru la betul2 Kelantan hehehe.....

Bahan-bahannya:

10 biji cili hijau belah tengah dan buang bijinya
4 ekor ikan Kembong bersihkan dan kikis isinya
1/2 biji kelapa parut
1 biji bawang besar ditumbuk hancur
Santan dari 1 biji kelapa
Garam dan Gula

Caranya

Tumbuk sedikit kelapa, campur isi ikan dan bawang tadi perisakan dengan garam dan gula gaul rata selepas tu boleh lah disumbatkan kedalam cili hijau yang telah dibelah tengah tadi selepas itu masukkan cili kedalam periuk bersama santan dan masak. Setelah masak boleh la diangkat cili tadi dan hidangkan.

Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...