Friday, August 20, 2010

Terung Berlado...


Assalamualaikum.....semalam mood malas masak, aku cuma masak terung berlado N ikan goreng yg lain semuanya beli kat pasar Ramadhan hehehe...(dtg angin malas), bukan apa.. sebenarnya tak tau la apa menu nak dimasak. Hari ni pun aku tak tau apa nak dimasakkan, tapi aku dah kirim beli ikan ngan bby sitter aku, dia kata ada offer ikan kat pasar sgi rumah aku tu eem.. aku pong tompang sekaki le..hehehe, tapi tu la...ikan cencaru nak masak apa yg sodap selain bakar N ikan sumbat ek eeemmmm....takpe la jap lagi kita gi jln2 kat rumah blogger kita ye hehehe....

Semalam aku kan tak masak lauk sangatkan, jadinya aku pun suruh la my hubby beli lauk kat pasar Ramadhan, apa lagi dia punya beli macam 10 org nak makan punya la banyak penuh meja sampai nak letak pinggan nasi pun tak muat ishkishkishk..... tau le perut lapar semua lauk dibelinya eeemmm...abi..abi....

Bahan2nya:

5 biji terung sederhana besar (belah 2 pas tu potong 3 atau ikut suka la ye..)
1 biji bwg besar*
2 ulas bwg putih*
2 sb udang kering*-direndam seketika
1 sb serbuk kunyit
5 biji cili merah*
Minyak utk menggoreng
Garam utk perisa
(* dikisar)

Caranya :-

Gaukan terung tadi dengan serbuk kunyit dan garam, panaskan minyak dan goreng sehingga kekuningan dan angkat. Panaskan sedikit minyak tumis bahan2 yg dikisar tadi sehingga naik bau. Masukkan sedikit garam (jgn banyak sgat coz udang kering dah masin) dan terung yg digoreng tadi. Goreng seketika dan padamkan api. Sedia untuk dihidangkan.....

*Resepi ni my bby sitter yang ajar tau hehehe... TQ Mak Ina.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...