Wednesday, August 18, 2010

Assam Pedas Ayam Berempah


Semalam aku (eh! tetiba je tukar aku hehehe.. x pe la kita kan org m'sia) masak Assam Pedas Ayam Berempah untuk juadah berbuka. Aku pun dah tak tau menu apa nak dimasak fikir punya fikir ayam dah ada eemm masak assam pedas la my hubby and my 1st son pun suka gak makan assam pedas cuma aku olahkan sedikit resepi assam pedas ni. Hari ni aku tak tau lagi menu apa nak dimasakkan tak pe la jap lagi aku nak gi rumah mat gebu ke, nak gi rumah hana ke...nak cari resepi kot2 ada terberkenan ke leh msak utk berbuka ptg ni hehehe...

Resepinya

1/2 ekor ayam
3 biji kentang di belah 4
20 tangkai cili kering *
1 biji bawang besar*
3 ulas bwg putih*
1/2 inci halia dan kunyit*
Belacan (agak2 je..)*
1sk serbuk jintan manis
1sk serbuk  ketumbar
Air Asam Jawa (ni pun agak2 je...)
Air (mengikut kepekatan)
Garam dan Gula

(Bahan2 yg * dikisar)

Caranya:-

Basuh ayam bersih ketepikan, panaskan minyak tumis bahan2 yg dikisar tadi, serbuk jintan manis dan ketumber hingga naik bau dan garing, masukan ayam dan kentang dan air, tggu mendidih sekejap pas tu masukkan air asam jawa garam dan gula, bila kentang dah empuk padamkan api dan boleh dihidangkan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...