Tuesday, October 19, 2010

Nasi Goreng Ikan Bilis


Assalamualaikum.....bertemu kembali....semalam aka tak dapat nak update blog ni, sebab aku sakit kepala da...lepas makan nasi goreng ni aku terus tidur. Aku sempat masak nasi goreng aje untuk santapan keluargaku semalam tapi alhamdullilah... walaupun nasi goreng aje yg sempat dimasak. Pas tu nak menambahkan sodap lgi aku goreng la ayamas segera tu....jadinya sedap la dimakan dengan nasi goreng orang sakit tu hehehehe.....yg penting konyang....Nasi goreng aku ni simple aje resipinya, kalau tak caya cuba tengok resipinya, silalah....

Bahannya:
1 pinggan nasi putih (lgi elok nasi yg sejuk)
2 ulas bawang putih*
3 ulas bawang kecil*
2 sudu besar ikan bilis direndam*
1 biji cili merah*
1 biji cili hijau*
2 biji telur
2 sudu besar sos ikan
Sedikit minyak
Garam & perisa secukup rasa
(* ditumbuk)

Caranya
  1. Panaskan minyak tumis semua bahan2 yg ditumbuk
  2. Goreng hingga garing
  3. Masukkan telur biar sebentar
  4. Masukkan pula garam dan perisa
  5. Kacau sebentar dan masukkan pula nasi
  6. Gaul hingga rata
  7. Akhir sekali masukkan sos ikan dan gaul rata selama 2-3 minit padamkan api
  8. Sedia dihidangkan
Ha...cammane senang je kan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...