Monday, October 18, 2010

Kerutuk Ayam

Assalamualaikum bertemu kembali......Menu hari ni ialah Kerutuk Ayam, resipi diambil dari buku 1Hari 1 Resipi oleh Chef Hanieliza, kebetulan aku mmg ada beli rempah kerutuk masa aku balik kampung raya baru ni. Sememangnya sedap....kalu x caya cuba la buat, kalau dimakan dengan nasik minyak ke, atau makan ngan roti pun sedap gak, tapi aku tak le masak nasik minyak sebab semalam baru je gi rumah org kawin dah makan nasi minyak, lgi pun my hubby tu kena jga makan sekarang sebab takut darah tinggi dia naik la pulak.

Jom kita tegok resipi dari Chef Hanieliza.

Bahan A
1 ekor ayam (aku buat 1/2 ekor aje)
2 cawan santan (1/2 biji kelapa)
1 sudu makan gula merah (aku x letak sbb x ada)
1 sudu makan kerisik
3 sudu makan minyak masak

Bahan B (dikisar)
5 biji bawang merah (digoreng)
2 biji buah keras
1 inci halia
1 inci lengkuas
3 batang serai
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih

Caranya:

  • Tumiskan bahan yg telah dikisar sehingga garing
  • Masukkan rempah kerutuk dan kacau hingga sebati
  • Masukkan ayam,kerisik,garam,gula merah dan santan. Biarkan sehingga mendidih
  • Masak sehingga pekat dan ayam menjadi lembut
  • Pastikan kacau sekali sekala
  • Hidangkan dengan nasi atau roti

 Taraaa....dah siap...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...