Tuesday, September 21, 2010

Mee Hailam


Dah puas makan nasi, kali ni kita makan mee la pulak. Aku masak Mee Hailam sebab my 2nd son tu suka makan mee. Hari minggu tu dia suruh aku masak mee, tapi aku tak buat jdi mlm tadi baru aku buat. wah bukan main suka lgi makan smapai 2 mangkuk sama la dengan my hubby lepas antar my 1st son gi tuisyen dia sambung lagi semangkuk ishk,ishk,iskk......tpi tak pe la hilang penat aku memasak kalau semuanya suka makan.

Bahan-bahanya
  • 1 bgks mee kuning
  • semangkuk isi ayam
  • 15 ekor udang segar
  • 5 keping fish cake
  • 1 bungkus bebola ikan
  • 3 ulas bwg putih diketuk
  • 1 btg carot dipotong bulat (ikut la ye nak potong cam mana pun)
  • 3 pokok sayur sawi
  • 4 btg bby corn
  • semangkuk kobis bunga
  • 1/2 kiub pati ayam
  • 1 litir air
  • 1 cwn kicap cair
  • sedikit lada sulah
  • 5 sb kicap pekat
  • sedikit tepung jagung utk pekatkan kuah
  • bahan perasa
  • sedikit minyak untuk menumis
Cara-carnya
  • Tumiskan bawang putih sehingga naik bau
  • Masukkan udang dan isi ayam goreng sehingga sedikit garing
  • Masukkan pula kicap pekat, kicap cair dan air
  • Setelah mendidih masukkan pula sayur sayuran kecuali sawi
  • Masukkan pula kiub pati ayam, bahan perisa dan tepung jagung yg telah dicampurkan dgn sedikit air untuk memekatkan kuahnya.
  • Tunggu mendidih, dan padamkan api
  • Dalam periuk lain pula, masakkan 1 litir air
  • Setelah mendidih padamkan api,celurkan mee kuning tadi seketika dan toskan (jgn lama sgt nanati kembang)
  • Boleh la dihidangkan bersama kuahnya.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...