Thursday, September 2, 2010

Kailan Ikan Masin


Ha...yang ini pulak Kailan Ikan Masin ngam la makan dengan Ikan Masam Manis tadi tu...x yah nak gi makan kat kedai kat rumah pun umie boleh masak sedap lgi murah hehehe...(perasaan la pulok) puas kita orang makan semalam eerrrrkkk....alhamdullilah...kenyang perut ku.... Semalam masak semuanya menu cam kat kedai ala2 Siam gitu, cuma Tom Yam je tak sempat nak masak, tapi kailan ni anak2 tak nak makan biasa la..bebudak mana suka makan sayur puas ajar tetap tak nak makan. Dulu aku pun tak suka makan sayur gak, tapi masa aku duk bujang dulu aku ada kawan dia mmg suka makan sayur dan ulam2 aku dok tengok je dia makan dan ape yg aku tak makan aku akan bgi kat dia, pas tu dia suka masak sayur kailan ni dia pun dah suruh le aku cuba makan eeemm...mmg sodap rupanya aku ingatkan pahit lepas dari tu smpi le skrg ni aku suka sgt mkn sayur hehehe...itu la citer lama ku......TQ Sue kerana ko aku dah makan sayur hehehe.....

Banan2nya:

5 btg pokok kailan
2 keping ikan Tenggiri masin di potong kecil2 (yg jeruk tu)
3 ulas bwg putih di ketuk
1 biji bwg kuning dihiris
1 biji cili merah dihiris
2 sb sos tiram
2 sb sos ikan
Sedikit garam

Caranya:

- Basuh kailan tadi dan potong mengikut size kesukaan anda
- goreng ikan tenggiri masin seketika
- masukkan bawang putih, bawang kuning dan cili merah tadi
- goreng seketika, masukkan sos tiram, sos ikan, sedikit garam dan batang kailan
- setelah btg kailan sedikit lembut masukkan daunnya pula
- goreng sehingga sedikit layu, padamkan api dan hidangkan



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...