Tuesday, September 21, 2010

Ayam Masak Merah


Ha..kali ni kita layan masakkan Ayam Masak Merah vesi Muza ye. Masakkan ni sempoi aje kalau ikut cara aku la ye hehehe...yang penting rasanya enak. Aku masak ni sebab teringin nak makan dengan ketupat sebab semalam masa on the way balik dri rumah mak mertuaku ada le orang jual ketupat kat tepi jalan kat Melawati tu.. jadi udah tersinggah la untuk membelinya, sebab raya ni aku lum makan lagi ketupat daun kelapa, jadi cam rasa tak sah le raya kalau tak makan. Aku pun bertanya la kat tukang jual tu, "cam mana jual ketupat ni? jawab m'cik tu satu ikat RM4.00 (seikat tu cuma ada 4 biji je maksudnya 1 biji RM1.00) dalam hati ku wah! mahalnya...tpi tak ape la disebabkan nak makan sangat aku pun beli la 2 ikat, ye la kalu nak masak pun nak kena rebus lama,kalu diikutkan cam arwah mak buat kena rebus 8 jam baru boleh angkat dan tahan lama. Pada keesokkannya baru la aku buat Ayam Masak Merah dan Kuah Lodeh. Ape lagi setelah selesai masak aku dgn tak sabarnya pun membelah le ketupat untuk dimakan bersama2 lauk tadi tu... ya Allah...tak cukup masak rupanya ketupat tu...dalam dia masih biji2 beras lagi dia tak mampat cam biasa...adoi yai...hampeh betul, tapi nak buat cam mana aku makan la jugak sbb dah belikan eemm...cian aku...

Ayam Masak Merah

Bahan-bahannya

  • 1 ekor ayam dipotong biasa, bersihkan dan goreng separuh masak
  • 10 tangkai cili kering dikisar
  • 10 biji bwg merah dikisar
  • 4 biji bwg putih dikisar
  • 2 biji bwg besar dihiris halus dan digoreng
  • 5 sb sos tomato
  • 5 sb sos cili
  • 2 sb gula pasir (ikut rasa masing2 la ye)
  • sedikit air (kalau nak berkuah boleh la dilebihkan tpi jgn cair sgt x sedap)
  • garam dan bahan perasa
  • minyak untuk menumis
Caranya
  • Tumiskan bahan2 yang dikisar sehingga garing
  • Masukkan sos cili, sos tomato dan gula
  • Masukkan pula ayam yang telah digoreng dan sedikit air biarkan sebentar
  • Perisakan dengan garam dan bahan perasa
  • Akhir sekali masukkan bawang goreng, gaul sebentar dan padamkan api
  • Boleh la dihidangkan



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...