Wednesday, July 27, 2011

Tart Gulung Pn Muz...


Assalamualaikum semua bertemu kembali dgn edisi kuih raya pulak hihihi...ha inilah hasil keje org yg tetiba je nak buat kuih tart ni. Inilah kuih raya pertama yg aku buat (eh silap yg ke2 dulu2 ada buat biskut arab kat ibu mertuaku) akcely smlm aku gi kedai bahan2 kuih nak beli brg2 utk buat kek harijadi my little princess esok tetiba lak aku terpandang tepung tart gulung so tanpa berfikir panjang aku pun terus sambar le dan ada pulak jem nenas.. eemmm menjadi le terus hasrat nak membuat. tapi wa ckp dgn lu.. kiranya cam tak aci lah ye sbb aku guna tepung yg ready made aje hihihi.. bkn ape sbb x nak pening2 kepala nak campur2 tepung so x salahlah kalau kita mencuba tepung ready made tu jimat masa & tenaga...dan alhamdullilah hasilnya sungguh memuaskan hati so gebusss...boleh dipercayailah tepung tu.. yelah kekdg tepung yg ready made ni ada kureng ckit kan tapi kalau anda beli kat kedai bahan2 kek/kuih insyallah hasilnya tidak menghampakan kalau kita beli yg kat pasar raya aje yg ragu2 ckit sbb pernah terkena.


Dan inilah hasilnya setelah berhempas pulas menekan. mengulung, membakar dan...memake over rupa kuih ni hihihi...hadoiii..mmg penat buat kuih ye, ni baru satu adunan dapatlah dalam 100++ tapi dia punyer penat cam buat 1000 biji hihihi..(nampak no x biase buatkan ) tapi bila dah siap dah rasa eemmm sodap... hilang rasa penat... tapi kalau menjadilah... inilah hasil kerja tanganku....so semaklah resipi ready made aku ni jom layan..

TART GULUNG
1 paket tepung ready made tart gulung (850gm)    
2 biji kuning telur
2 sk esen vanilla
500gm butter
jem nenas secukupnya
kuning telur utk sapuan atas tart

Caranya
  • putar butter selama 2 minit
  • masukkan kuning telur dan esen vanilla putar 1 minit
  • masukkan tepung dan gaul rata sehingga menjadi doh
  • gentel jem nenas
  • masukkan doh didalam acuan dan tekan
  • letakkan jem nenas dan gulung dan sapu kuning telur (tapi aku tak buat pun sbb nak letak coklat)
  • bakar 180cc sehingga kekuningan dan angkat
  • setelah sejuk simpan didalam bekas kedap udara

Tart Gulung

2 comments:

  1. Salam kenal..& akak follow..! cantik kuih tart tu..lain dari yg lain..!

    ReplyDelete
  2. Salam kembali...TQVM keranan sudi follow blog saya kuih tart ni percubaan pertama saya alhmadullilah menjadi ape2 pun TQVM kak sofea

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...