Friday, July 29, 2011

Nasi Sup Daging lawan Ikan Masin


Salam kembali.....wah rajin tul masak Pn Muz? Ceewahhh...bkn ape kena masak walaupun malas dan inilah menu ringkas org malas...hihi....bkghabiskan stok dalam peti magic aku tu ha.. daging ni minggu lepas aku dah beli tapi tak masak2 sampai lah semalam tetiba teringat kat sup Utara. Dulu masa aku keje kat tempat lama tu ada satu medan selera mmg sedaplah sup utara dia  nak dikatakan ari2 aku makan bee hoon sup dia dah puas bee hoon sup makan lak nasi sup daging dia fuuhh.. berpeluh peluh menghirup sup dia dan smlm mengenangkan ada daging dalm peti magic aku tu so terus la aku merebusnya alhamdullilah lembut pulak dagingnya walaupun 1 jam je. Org ckp kalau nak daging cpt empuk masa kita rebus daging tu kita masukkan sudu besi dalam periuk daging tu atau  masukkan daun nangka, tapi mana lak aku nak cri daun nangka kan so yg ada sudu...hihi...


Resipi aku kali ni mmg betol2 sempoi gilers..yelah resipi orang malas hihihi.. main campak2 aje...bawang pun aku tak pakai melainkan bawang goreng aje. tapi rasanya wow!! sungguh sedap ape rahsianya ye..haaaa...kalau nak tau ape rahsianya kenalah semak resipi kat bawah ni....anda nak tau? jom kita siasat....hihihi...

SUP DAGING

Bahan bahannya
  • 500gm daging lembu dibersihkan dan hiris nipis
  • 1 liter air
  • 1 peket rempah sup tulang (sup punjut, kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga)
  • 1 peket kecil serbuk maggi secukup rasa (inilah rahsianya...hihi)
  • garam secukupnya
  • hirisan daun bawang
  • bawang goreng secukupnya
Caranya:
  • rebus daging hingga empuk (jgn lupa masukkkan sudu ye)
  • setelah mendidih buangkan buih2 coklat
  • masukkan rempah sup tulang, serbuk maggi secukup rasa, garam dan sedikit bawang goreng
  • rebus lgi sehingga daging empuk (dgn api yg perlahan)
  • jika kurang air bolehlah ditambahkan lgi
  • setelah empuk boleh lah dihidangkan bersama bawang goreng dan hirisan daun bawang
  • sedap dimakan bersama ikan masin dan cili kicap


1 comment:

  1. sedapnye......suka betul saya ngan menu mcm nie....sungguh menyelerakan......

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...