Monday, February 28, 2011

Kacang Kuda Bercili


Assalamualaikum......selamat bertemu kembali dgn resipi baru...kali ni kite letak N3 Kacang Kuda Bercili. Kacang ni mengingatkan aku zaman persekolahan dulu sbb masa aku sekolah rendah dulu aku jual kacang ni kat sekolah 1 bungkus 10sen, murah je masa tu ye la masa tu tahun 80an mmg le makanan semuanya murah2, aku pun mase tu bwk duit sekolah cuma 20sen je pas tu masa darjah 5 bapak aku naikkan 10sen jadi 30sen hikhikhik...tapi skrg ni...amboiiii...bgi RM2 hinggit x cukup nak RM3 hinggit itu my 2nd son le, kuat main duit betul tau pandai je dia membeli belah belum gi sekolah lgi dah membeli, sampai sekolah beli lagi itu belum rehat lagi, bila time rehat kul 3ptg duit dah habis, pas tu balik rumah ptg mengadu lapo2... bila tanya tak makan ke rehat tadi, dia ckp x sbb duit dah habis ishkishkishk....anak...anak..itu le dia kan macam2 ragam anak2 skrg ni kan. Tapi ape2 pun anak kita jugak terima je la... Jadi berbalik kita pada resipi ringkas aku ni sebenarnya ini makanan kudapan aku mase tgk TV... tetiba teringin lak nak makan kacang kuda ni dah lame beno tak makan kacang kuda ni hehehe...so skrg jom le kita semak resipi yg senang lgi cepat....

Bahannya:
  • semanggkuk kacang kuda yg telah direbus
  • 2 ulas bawang putih di cintang halus (nak tumbuk pun boleh)
  • 3 sudu cili kisar
  • garm dan gula secukupnya
  • setangkai daun kari (aku x letak sbb tak ade)
  • sediki minyak utk menumis
Caranya:
  • panaskan minyak dan tumiskan bawang putih dan cili kisar hingga garing
  • masukkan garam dan gula gaul rata
  • masukkan pula kacang kuda dan gaul hingga rata
  • setelah kering padamkan api
  • sedia dihidangkan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...