Saturday, February 12, 2011

Kek Batik @ Hedgehog Slice


Hai....salam hari sabtu dan selamat berhujung minggu. Pagi ni aku nak letak N3 Kek Batik @ Hedgehog Slice yang diambil dari dapur K.Ummi yang asal dari dapur Wendy@table2more dan diterjemahkan oleh Hana Jepun hikhikhik... banyaknya dari dapur ke dapur ye sekarang dah masuk kat dapur aku lak woww....
pas ni dapur sape lak ye, seronok tau main masak2 ni dan dapat berkongsi resipi ngan kawan2. Resipi ni tak le susah sangat nak membuatnya simple je dan yang penting sedap anak2 pun suka makan sbb ada chocolate. Dulu aku pernah le buat tapi jadi keras giler sampai nak makan pun kena congkil keluar tapi rasanya tetap sedap walaupun keras tak tau le ape silapnya. Tapi kali ni mmg menjadi cuma tak berapa nak kemas la...

Ha... tgok le ni comotkan, yg permukaan atas tu pun tak berapa nak licin sbb masa aku gi keje my 1st son tu nak makan jadinya dia la yg buka kertas pembalutnya, tau2 la kalau anak2 yg buat keje mesti tak memuaskan balik2 dah comot, tapi tak pe la asalkan dia dapat makan sebelum dia gi sekolah kalau tak bagi kang takut kempunan lak, dah le tangan sebelah patah....jom kita tengok resipinya..

RESEPI KEK BATIK @ HEDGEHOG SLICE
resepi asal : wendyy@table2more
terjemahan : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan:

• 250g@satu paket biskut merie

• 200g@satu peket milo (*akak ummi guna serbuk koko Van Houten, aku buat milo+serbuk koko)

• 397g @ 1 tin susu pekat - hana buh 3/4tin (*akak ummi letak 1 tin kecil)

• 4 biji telur A

• 1sk esen vanilla

• 150g butter @ 2/3 cawan

Cara-cara:

1. Sediakan loyang 7 inci yang di alas dengan kertas minyak bawah dan juga kelilingnya. Pastikan kertas minyak melebihi paras loyang. Ketepikan.*boleh rujuk step by step di SINI.

2. Satukan semua bahan kecuali butter dan kacau sebentar. Masukkan ke dalam kuali. Buka api kecil untuk mengelakkan hangit bahagian bawah. Kacau sehingga semua bahan sebati. Kemudian masukkan butter dan kacau lagi sampai pekat dan agak kasar. Matikan api.

3. Cedokkan satu senduk adunan ke dalam loyang dan ratakan. Susun biskut di atasnya. Ulang proses melapis sehingga habis.

4. Lapisan yang terakhir tekan sedikit lebihan kertas minyak tadi supaya permukaan rata dan tutup. Dan biarkan sejuk beberapa jam di dalam peti ais.

5. Keluarkan dan potong. Hidangkan.

#Note Ingatan : Untuk susun biskut bahagian tepi better dipatahkan jadi 1/3 keping sebelum disusun dalam loyang, agar biskut tidak sendat sangat...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...