Saturday, February 19, 2011

Char Kueh Tiow


Salam bertemu kembali kita.....diharap semua sihat2 belaka. kali ni aku letak N3 Char Kueh Tiow, ini menu malam semalam, dah tak tau nak masak ape, balik2 nasi rasa jemu pulak. So pikir punyer pikir aku masak Char Kueh Tiow je la, disbbkan aku tak boleh makan nasi malam so elok le kita masa ni kan. Sebenarnya semalam aku 1 hari tak makan.. sbb susah ati punyer pasal le, memikir kan duit collection opis short, so nak makan pun dah hilang selera, tapi alhamdullilah akhirnya jumpe jugak mane silapnya....bila dah sampai ptg, mengigil le tangan sbb kelaparan, masa ambik gambo ni pun mengigil, tu yg gambo tak berapa nak terang... aduh ai cian....


Aku masak ni pun main campak2 je sbb dah tak tahan lapo nak cpt makan hehehe...padan muka aku ek sape suruh tak makan? sendiri tanggung le....mula2 aku masak ni utk diri aku je sbb tak boleh goreng banyak2 takut nanti kembang sbb kueh tiow ni basah, so kalau goreng, angkat kena terus makan tak boleh nak simpan2 so aku tibai le dulu ek. Bila my hubby dah balik dan anak2 dah sampai rumah dri sekolah, lepas magrib baru le aku goreng lagi... jom kita semak resipi campak2 aku ni layanzzz....

Bahannya:
  • 1bungkus kueh tiow (msuk dalam bekas dan leraikan)
  • 2 ulas bwg putih dicincang
  • 1 sb cili kisar
  • air udang secukupnya (ambik kepala udang dan rebus)
  • 1 pkt fish ball dan hiris (ikut le nak hiris cammane pun)
  • sedikit daun kucai
  • taugeh secukupnya
  • 3 biji telur
  • kicap pekat & kicap cair secukupnya
  • sedikit perisa
  • sedikit minyak utk menumis
Caranya
  • panaskan minyak dan tumis bawang putih dan cili kisar hingga garing
  • masukkan fish ball dan udang goreng seketika
  • masukkan pula kicap pekat dan kicap cair secukup rasa dan juga serbuk perisa (tak payah letak garam ye)
  • tuangkan air udang tadi (agak2 la ye kuahnya jgn sikit sgt nanti bila kueh tiow kembang jadi kering lak)
  • masukkan pula kueh tiow gaul seketika
  • masukkan telur dan biar 2 minit baru gaulkan
  • akhirsekali masukkan taugeh dan daun kucai gaul rata dan padamkan api
  • sedia dihidangkan bersama cili jeruk (tapi aku tak de stock)
sungguh menyelerakan....yummyyy...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...