Wednesday, March 2, 2011

Gulai Ikan Tongkol vs Telur


Salam...semua, sibuk la cikit minggu ni bukan ape balik kg ari minggu baru ni anak buah kawin. Aduh... mmg kepenatan betul la dan ditambah lagi dgn kaki ku yg sakit ni aduh hai terhencot2 jalan sampai skrg pun tak baik lagi. Dan berbalik kita pada N3 aku kali ni ialah Gulai Ikan Tongkol vs Telur. Rasanya ala2 lauk nasi dagang, tapi aku buat tak le pekat sangat kuahnya dan yg ni versi aku le....segan pulak kalau orang kelantan tengok resipi aku ni entah betul ke tidak, tapi yg penting rasanya mau sedap hehehe....bukan utk memuji tapi kenyataan cewaahhh...berlagak...hehehe...itu bagi tekak anak2 aku le..sbb, bila aku masak lauk ni bukan main berselera lagi  dia org makan, yg 1st son tu pas magrib makan nasi pas tu balik mengaji kul 9 makan lagi sedap katanya dan yg 2nd son pulak memula x nak makan sbb dia tgk kuahnya cam pedas, pas tu bila dah dipujuk2 suruh makan haaa... ambik kau bertambah-tambah makan, sampaikan esoknya pun nak bawak bekal nasi gi sekolah fuhhh...DASHYAT!!! hahaha....hai entah la selera masing2 kan so ape lagi jom le kita semak resipinya layanzzz.....

Bahannya:
  • 1 ekor ikan tongkol dibersihkan dan rebus bersama asam keping dan garam selama 10 minit
  • 5 biji telur rebus dikelar kelar
  • 7 ulas bwg merah*
  • 2 ulas bwg putih*
  • 1 inci lengkuas*
  • 2 sb jintan halus*
  • 2 sb jintan kasar*
  • 2 sb cili kisar
  • 1 sb serbuk kari daging
  • asam keping
  • santan pekat (aku letak 1 pekat santan segar tu)
  • air secukupnya
  • 2 biji cili hijau dipotong 2
  • 7 biji cili padi (ikut suke la ye)
  • minyak utk menumis
  • garam dan perisa secukupnya
  • * bahan utk diblander
Caranya
  • panskan minyak dan tumis semua bahan2 blander hingga naik bau
  • masukkan rempah kari dan goreng hingga garing
  • masukkan ikan, telur dan sedikit air
  • tggu hingga mendidih masukkan pula santan biarkan hingga mendidih (dgn api kecil)
  • masukkan asam keping, cili hijau dan cili padi
  • perisakan pula dgn garam dan perisa
  • tggu hingga kuah sedikit pekat dan padamkan api
  • sedia dihidangkan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...