Wednesday, March 9, 2011

Double Choco Doughnut


Assalamualaikum olls....bertemu kembali....semalam mood aku dah terajin ckit, so balik dari keje udah terbuat kuih ni, aku dah nampak resipi di kat myresipi, mulanya aku nampak kat FB dari status 1001 resipi yg tayangkan resipi ni so ape lagi nampak cam menarik dan tertarik disebabkan resipinya yg mudah, biase le aku ni kalau nak masak...semuaya nak yg mudah dan cepat aje...hikhikhik (nampak no malasnyer ye..hehehe...) bukan ape aku kena masak cepat2 sebelum my little sweetie aku tu buat perangai jap lagi kuih kemana ape kemana itu pun semlm dia dah mengacau habis bertepung satu rumah eee...geram betul la.... tapi ape2 pun terima kasih la kat tuan yg empunyer resipi ni sungguh sedap dan lembut je...anak2 ku pun ckp tu gak. yg nak tergelaknya tu my 1st son nampak le aku tgh mengoreng kuih ni, biase la kalau dah letak koko mmg le kalau digoreng colour dia jdi coklat cam hangus le...so dia terperanjat "eh umie nape warna dia jdi cam ni?" so aku jwb "mmg le...dah name pun cekelat colour dia jdi gitu le..bukannya hangusss..." sekali tu dia pun cube le makan "wow! sedap la umie " hahaha...tu le lain kali jgn tgk rupenya...rasa dulu....hahaha...so.. jom le kita kongi resipi bersame layan le.....



Bahan-bahan
  • 1 biji telur
  • 50g gula halus
  • 4 sudu besar susu segar
  • 80g tepung naik sendiri atau (80g tepung gandum + 1sk baking powder)
  • 30g serbuk koko
  • 50g coklat masakan (white chocolate or milk chocolate)
  • minyak secukupnya
  • kelapa kering secukupnya
Cara-cara
  • Ayak tepung dan serbuk koko
  • Kemudian masukkan susu, telur dan gula ke dalam no.1 tadi. kacau hingga sebati
  • Panaskan minyak. Bila minyak dah panas, seduk adunan tadi dgn sudu kecil dan masukkan ke dalam minyak panas. ( kalau nak senang guna 2 btg sudu - lebih kurang buat jemput2 lah)
  • Goreng sehingga masak
  • Cairkan coklat masak dgn kaedah double boiler. Bila coklat dah cair padamkan api, masukkan donut yg telah siap digoreng tadi. Gaul hingga rata. Kemudian cover pilak dgn kelapa kering
  • Siap utk dihidang...
  • Milo version pun boleh jugak. Gantikan kelapa dgn milo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...