Friday, November 26, 2010

Puff Sardin


Untuk pencuci mulut malam ni aku buat Puff Sardin, haaa....Puff Sardin ni aku tgok kat blog Che Mat Gebu kita tu, so aku pun cuba nak buat lgi pun ari tu aku mmg ada beli puff pastry so malam ni ada mood rajin kan eemmm.. apa lgi menjadi la projek masak memasak  ni and my little sweetie tu pun sama sibok gak nak mengacau eeee.... geram betul aku. Hai... la anak kalu cam ni kan ummie tak leh la nak bukak business, nampaknya kena tggu lgi setahun 2 lgi la.....

Jom kita layan resipi

Bahan untuk inti:
  • 1 tin sardin (yg sederhana tu...)
  • 2 ulas bwg putih dicincang
  • 1 biji bwg besar di dadu
  • 1 sb cili kisar
  • 2 sb jus asam jawa
  • sedikit garam dan bahan perisa
  • sedikit minyak utk menumis
Utk Pastri
  • 10 kpg puff pastri (kawanku)
  • 1 biji kuning telur
Caranya
  • Panaskan minyak tumiskan bwang putih dan cili kisar hingga garing
  • masukkan pula sardin dan lenyekkan ikan hingga hancur
  • masukkan air asam jawa dan bahan perisa
  • masak sehingga sedikit kering
  • akhir sekali masukkan bawang besar yg dicincang gaul seketika dan padamkan api
  • ambil sekeping pastri  dan isikan dgn sardin yg dimasak tadi
  • tutupkan dgn sekeping lgi pastri tekan keliling pastri dgn garfu
  • sapukan kuning telur diatasnya dan bakar sehingga masak
  • * suhu 190cc mengikut oven masing2 la ye.
Menunggu masa untuk masuk dalam oven.....

Fuuhhh....panazzz baru keluar dari oven..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...