Saturday, November 20, 2010

Laksa Kelantan


Assalamualaikum.....semua, ptg ni aku buat Laksa Kelantan untuk my lovely family, ceehhwaaa......hehehe sebenarnya aku yg nak makan sangat laksa ni bukan ape saja mood rajin sudah mai. Alhamdullillah menjadi gak laksa aku ni walaupun first time buat. Ari tu aku ada beli laksam kat rumah aku ni eemmm boleh la sedap gak kakak tu buat so aku teringin nak buat sendiri. Anak2 aku pun suka makan jugak laksa ni sebab kuah lemak putih. Rumah aku ni kalau aku masak kuah lemak putih mmg laju ckit diaorang makan lawan ngan ikan goreng wahhh...kalau my 2nd son tu makan, tak toleh kiri kanan dah, laju je..... . Walauapa pun jom kita semak resipinya

Bahan A
  • 5 ekor ikan kembong hijau rebus dan kisar isinya
  • 10 biji bawang merah dikisar
  • 1/2 inci halia dikisar
  • 1 sk lada hitam dikisar
  • 1 liter santan 
  • 2 keping asam gelugur
  • Garam dan serbuk perisa secukup rasa
Bahan B
  • 1 bungkus laksa direbus hingga lembut dan ketepikan
  • 1 btg timun dihiris halus
  • 5 urat kacang panjang dihiris halus
  • 1 cawan taugeh
  • 1 kuntum bunga kantan dihiris halus
  • secekak daun kesum dihiris halus
Bahan C
  • 4 biji cili merah
  • 6 biji cili api
  • sedikit belacan bakar
Caranya:
  • Satukan semua bahan kisar didalam periuk masak hingga mendidih
  • masukkan asam keping santan dan bahan perisa
  • masak seketika dan padamkan api
  • tumbukkan cili sehingga sedikit lumat 
  • masukkan belacan bakar dan tumbuk hingga lumat
  • masukkan laksa yg direbus kedalam mangkuk
  • sendukkan kuah dan taburkan dengan ulam ulaman
  • sedia dihidangkan








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...