Wednesday, November 10, 2010

Paprik Ayam


Salam....bertemu kembali kita menu ari ini ialah Paprik Ayam. Sebenarnya ini masakkan ku yg 2 minggu lepas kot tapi baru hari ni berkesempatan untuk aku tayangkan. Kalau nak diikutkan resipi yg sebenarnya x de le letak sayur brokoli tu, tapi disebabkan aku masak ape yg ada dalam peti ajibku so..terjadi la sepeti ini..ia la.. kita tak leh membazirkan so masak la ape yg ado...yg penting rasanya sodap..hikhikhik (masuk bakul angkat sendiri nampakkk....) my 1st son tu kata sedap dia ingat aku beli kat kedai ishkishkishk.....x senonoh tau penat umie dia masak, ade ke kata beli kat kedai tak baik tau....dia ingat umie dia ni tak leh masak sedap cam kat kedai ala2 Thai ke? eeee.....x kuasa i...hehehe....masa aku masak ni dia x de kat rumah sekolah lum balik lgi dan kebetulan masa ni aku ambik halfday pgi so sempat la masak untuk anak2 sebelum aku gi keje t/hari alhamdullilah. Mai kita semak resipinya.....

Bahan2nya:

2 keping dada ayam bersihkan dan potong dadu
2 ulas bwg putih diketuk
1 biji bawang besar dihiris
1 sb cili giling
2 sb sos tiram
1 sb sos ikan
1 sb sos cili
1 sk gula
sedikit bahan perisa
(garam  aku x letak sebab dah masin dah)
sedikit kicap pekat (jgn bnyak sgt la ye agak2 je)
Sedikit Lobak Merah dipotong nipis
Sedikit Kacang panjang patah2 kan
2 helai daun limau purut dikoyakkan
1 biji cili merah dihiris
sedikit air (jgn bnyk sgt nanti kuah cair lak)
sedikit minyak untuk menumis

Caranya
  • rebus sebentar isi ayam angkat dan ketepikan
  • panaskan minyak tumiskan bawang putih dah cili kisar sehingga naik bau
  • masukkan isi ayam, sos tiram, sos ikan, sos cili, gula dan bahan perisa
  • gaul rata
  • masukkan pula sayur sayuran, cili merah, bawang besar, daun limau purut dan sedikit air
  • biarkan sehingga sayur masak dan padamkan api
  • sedia dihidangkan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...