Wednesday, November 24, 2010

Lemak Kuning Telur Itik

Ha... yang ni last menu utk malam ni. Ini lauk untuk anak2 ku. Dia orangkan mmg suka sgt makan masak lemak, jadinya semalam aku gi paso lambak (itu bahasa kg aku kalau sini pasar malam da....) beli la telur itik utk dimasak lemak kuning ni la. Kalau kita pakai telur itik ni dia tak pecah cantik je bila dimasak, kalau telur ayam dia mudah pecah sbb lembut kalau telur itik dia keras ckit tapi kalau dah tak ada telur ayam pun boleh. Lawan makan masak lemak ni ialah ikan goreng & sambal belacan fuh yoo...sodap bro....maunya 2 pinggan habis....tapi malam ni aku tak buat pun sambal belacan sbb lazyyy...hehehehe...bukan ape nanti my hubby tu makan banyak lak. Sebenarnya aku dah kena complent ngan akak aku sbb suka masak. Dia ckap kalau aku selalu masak itu bukan nak tolong my hubby diet, tapi meggalakkan lagi dia makan, hehehehe... habis tu.. nak wat camner dah hobi aku memasak tak boleh nak ditahan tahan da.... tak pe la...nanti aku kena masak 2 jenis la... satu menu utk anak2 n satu lagi menu sihat untuk my lovely hubby ha...camner ok tak (kalau rajin la....hikhikhik...)

Bahannya
  • 5 biji telur itik
  • 1 biji bawang besar*
  • 1/2 inci lengkuas*
  • 1/2 inci kunyit hidup*
  • 1 biji cili merah*
  • 1 keping asam gelugur
  • 500ml santan (dari sebiji kelapa)
  • 2 cwn air
  • sedikit garam dan perisa
Caranya
  • Kisar semua bahan * dan masukkan kedalam periuk bersama air
  • tunggu sehingga mendidih
  • pecahkan telur itik satu persatu
  • tunggu sehingga telur sedikit keras(jgn kacau)
  • masukkan pula asam gelugur dan santan, kecilkan api sedikit
  • kacau perlahan supaya santan tak berketul
  • perisakan secukup rasa, tggu mendidih sebentar, padamkan api
  • sedia dihidangkan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...