Tuesday, January 11, 2011

Kari Ikan To'Ma


Salam dan selamat pagi...Kari Ikan To'Ma??? eh sape To'Ma tu haaa...ibu mertuaku la...kalau nak tau ibu mertua aku punya kari fuuhh mmg terbaik dooo...hahaha pada kami sekeluarga la kan. Kari dia tak menggunakan santan yg banyak dan sedikit masam katanya ala2 kari mamak, pas tu tak le pekat sangat sedikit cair itu yg berselera tu ada rasa masm2 jadi tak le rasa cam berlemak sangatkan. Dulu masa aku baru mula2 kawin, aku pun masak le kari, pas tu my hubby complaint " eh nape awaknya kari tak same cam mak saya masak?" laa...mmg le x same kan itu le penangan air tangan ibu mana nak boleh lawannn. adoi yaiiii, lgi pun kan kita baru je kawin tak sempat lagi nak tanya mak mertua resipi masak kari dia rasa pun lum lagi cam ne nak tau?? adoii yaiii my hubby tu hikhikhik..so skrg ni dah tau le resipi my ibu mertuaku, sikit2 dia turunkan resipinya kat aku ni almaklum le nak jdi menatu terbaikkk hahaha (menatu ke hantu??hikhikhik) perasaan tul lee...tak kuasa i hikhikhik.. jom le le layan resipi ibu mertuaku layannnn...

Bahannya
  • 4 ekor ikan dibersihkan
  • 4 biji bwg merah*
  • 2 ulas bwg putih*
  • 1 inci halia*
  • 3 sb rempah kari babas
  • jus asam jawa
  • sedikit air
  • 1 cwn santan pekat
  • daun kari (aku tak letak sbb x de stock hikhikhik)
  • sedikit minyak utk menumis
  • beberapa btg bendi
  • garam dan bahan perisa secukup rasa
(*bahan2 tumbuk)


Caranya
  • panaskan minak dan tumis bahan2 tumbuk, goreng hingga garing
  • masukkan rempah kari yg dibancuh dgn sedikit air goreng hingga garing
  • masukkan ikan, air asam jawa dan air (air tu agak2 je ye jgn bnyk sgt nanti cair)
  • tggu mendidih
  • setelah mendidih masukkan pula sayur bendi dan santan
  • perisakan pula dgn garam dan perisa
  • tggu hingga mendidih (api jgn besar sgt) dan padamkan api
  • sedia dihidangkan bersama nasi panas

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...