Tuesday, January 18, 2011

Ayam Kicap Berempah

Assalamualaikum semua...masa tak mengizinkan la utk aku upload resipi aku ni, ini pun curi2 masa gak ni sebenarnya aku kesibokkan le pulak minggu ni, nak upload kat rumah punya la lama nak masukkan gambar ni berjanggut tunggu siap leh tidur dulu, so sekarang ni kita layan la resipi ayam aku ni coz nak balik time (aku kat opis da....)


Bahannya:
  • 1 ekor ayam dibersihkan dan goreng separuh masak
  • 1 inci halia ditumbuk
  • 3 ulas bwg putih ditumbuk
  • 1sb jintan halus ditumbuk
  • 1 biji bwg besar dihiris
  • 2 biji cili merah dihiris
  • 2 biji tomato di belah 4
  • 2 biji kentang dihiris sederhana tebal dan goreng
  • kicap manis secukupnya
  • 1 mangkuk jus asam jawa
  • dan bahan perisa (aku tak bubuh garam coz kicap dah masin)
Caranya
  • Panaskan minyak dan tumis bahan yg di tumbuk tadi hingga garing
  • masukkan pula bahan hirisan dan ayam
  • goreng seketika dan masukkan kicap dan jus asam jawa
  • biarkan mendidih dgn api yg perlahan
  • akhir sekali masukkan kentang dan buah tomato tadi gaul seketika dan padamkan api
  • sedia dihidangkan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...