Thursday, January 13, 2011

Bee Hoon Sup


Salam pagi olls....resipi ari ni ialah Bee Hoon Sup. Semalam akak aku datang rumah, jadinya aku dah masak la Bee Hoon Sup utk menjamu selera, sebenarnya tak tak tau nak masak ape so utk mood yg agak sedikit malas semalam aku pikirkan apekah yg senang dan ringkas utk dimasak jadinya aku telah memilih resipi ni...akceli kalau u olls nak tau ini merupakan resipi arwah mak aku, so tiap2 kali bulan puasa mmg mak akan buat bee hoon sup sbgi juadah berbuka mmg tak tinggal dan lepas tu dia punya rencah dia fuuh yoo...sampai tak nampak bee hoon penuh dgn udangnya la, ayamnya la, dagingnya la...mmg kenyang makan rencah je dri bee hoon hikhikhik tapi mmg terangkat woooo....so skrg ni dah turun kat aku lak, ye la sape lagi nak meneruskan resipi turun temurun ni kan...kalu bukan anaknya..esok aku turunkan kat my little sweetie tu pulak hikhikhik...insyallah....jom le layan resipi my mom ni zasssss......



Bahannya:
  • 1 bungkus bee hoon direndam
  • 4 ulas bwg putih *
  • 1 biji bwg besar*
  • 3 biji bwh merah*
  • 2sb lada sulah biji*
  • 1 inci halia*
  • 1 btg karot dipotong bulat (ikut citarasa la ye)
  • secekak sayur sawi
  • semangkuk bunga kobis
  • hirisan buah tomato
  • 20 ekor udang
  • daging yg telah direbus (tak letak pun sbb x de stock da..)
  • fish ball
  • air rebusan daging (ini pun x letak gak hikhikhik...)
  • air secukupnya
  • garam dan perisa
  • 1sb serbuk pati ayam
  • sedikit minyak utk menumis
  • bawang goreng
  • daun sup
  • limau nipis
  • Kisar semua bahan2 bertanda *
Caranya:
  • panskan minyak tumis semua bahan kisar hingga garing
  • masukkan udang, fish ball dan daging
  • masukkan pula air rebusan daging dan tggu mendidih
  • masukkan bee hoon dan bahan perisa tggu hingga bee hoon lembut
  • akhir sekali masukkan sayur sayuran kacau sebentar dan padamkan api
  • sendukkan kan bee hoon sup kedalam mangkuk, taburkan dgn bwg goreng dan daun bawang
  • sedap dimakan bersama sambal kicap dan perahan asam limau
p/s: tapi kalau x nak campur bee hoon tu sekali dalam sup sekali pun tak ape, boleh celur dulu bee hoon tu, kiranya masak sup saja,  bee hoon asing ....kekadang aku wat asing2 gak, ini aku ikut cara mak aku wat camni le....jalan sekali sonanggg....hikhikhik...

Yummmmyyy.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...