Monday, May 9, 2011

Asam Laksa


Taraaa... yg ini pulak Asam Laksa, ini menu utk beberape minggu yg lepas da... bru sekarang masukkan hehehe... resipi laksa aku kali ni agak berbeza sikit dari yg selalu aku buat ha... aku dapat resipi di dari jiran bonda mertua ku ffuuhh... power giler kuah laksa dia mmg sodap tapi aku buat ni x le sesedap Pn Midah yg buat yo la air tangan lain2 kan mungkin dia punyer air tangan masin aku punyer tawar hihihihihi...jgn mare gurau jew..(eh Pn ke Cik ek eeemmm... ape2le hihihi) ape2 pun TQ le kerana sudi berkongsi resipi Asam Laksa ni sedap dan katanyer lagi kalau nak lagi sodap kalau nak makan laksa hari Ahad so kita masak kuahnya ari Sabtu baru le sodap raseyer dah meresap lagi... oooo...gituw..eeemm tapi mmg betul pun aku perhangatkan kuah ni 2 hari (sbb x habis kan) lepas tu makan mmg mantop beb..kalau tak caye cube le... jom kita kongsikan resipinya..

Bahannya:
  • 1 bungkus laksa rendam seketika dah rebus hingga lembut ketepikan
  • isi ikan sadin/kembung diblander
  • isi ikan masin kurau rendam dah blander (agak2 sebesar tapak tgn la.)
  • 2 biji bawang besar di blander
  • semanggkuk cili kisar (ikut le kalau nak pedas letak lebih)
  • asam keping secukupnya
  • bunga kantan secukupnyer separuh blander separuh hiris
  • daun kesum secukupnyer
  • air secukupnyer
  • garam dan bahan perisa
Bahan Ulaman
  • Timun
  • hirisan bawang besar
  • telur rebus
  • daun salad
Caranya
  • satukan bahan2 di atas kecuali laksa, masak hingga mendidih
  • perisakan dengan garam dan perisa
  • sedia dihidangkan dgn ulam ulaman


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...